1. Mind the art
  2. Βιβλίο

Liu Cixin «Τό τέλος τοῦ θανάτου».

Τοῦ Τάσου Γέροντα

Liu Cixin «Τό τέλος τοῦ θανάτου». Μετάφραση Θωμᾶς Μαστακούρης. Ἐκδόσεις SEΛΙΝΙ 2020.



856 σελίδες στό γνωστό, μέτριας ὑφῆς χαρτί τῶν ἐκδόσεων, μέ πολύ καλή ἐπιμέλεια, ἄψογη ἐκτύπωση καί ἰδιαίτερα στιβαρό δέσιμο γιά τόν ὄγκο τοῦ βιβλίου. Σταθερά ἐξαιρετική ἡ δουλειά τοῦ μεταφραστῆ, μέ τίς πολύ κατατοπιστικές ὑποσημειώσεις του καί τό ὑπέροχο προλογικό σημείωμα.


Τό τρίτο καί τελευταῖο μέρος τοῦ ἐπικοῦ ἔργου τοῦ Τσισίν, μέ τόν συλλογικό τίτλο «Ἀνάμνηση τοῦ παρελθόντος τῆς Γῆς», ξεκινᾷ ἀπρόσμενα. Θυμίζω πώς τό δεύτερο βιβλίο τελειώσε περίπου στό 2217. Τώρα βρισκόμαστε στήν Κωνσταντινούπολη τό 1453. Οἱ δυνάμεις τοῦ Πορθητῆ ἔχουν κυκλώσει τήν Πόλη. Μιά παράξενη γυναίκα (μιά μάγισσα;), ἡ Ἑλένη, ὁδηγεῖται στόν Κωνσταντῖνο ΙΑ΄. Οἱ μαγικές της δυνάμεις δίνουν ἐλπίδα στόν αὐτοκράτορα. Ὅμως ὄχι, ἡ ἱστορία δέν ἀλλάζει.


Ἐπιστρέφουμε στή Γῆ. Ἔχει ἐπιτευχθεῖ εἰρήνη μέ τούς Τρισηλιανούς. Ἡ ἰδέα ἑνός Κινέζου ἐπιστήμονα, νά ἀπειλοῦν συνεχῶς οἱ Γήινοι πώς θά ἀποκαλύψουν τή θέση τοῦ Τρισήλιου ἄν αἰσθανθοῦν κίνδυνο, ἀνάγκασε τούς Τρισηλιανούς νά συνθηκολογήσουν. Στή Γῆ ἐπικρατεῖ εὐημερία. Οἱ δύο λαοί συνεργάζονται ἁρμονικά. Οἱ ἐπιστῆμες καί ἡ τεχνολογία στή γῆ σημειώνουν ἁλματώδη πρόοδο, χάρη στήν ἐξωγήινη βοήθεια. Εἶναι ὅμως ἔτσι;


Οἱ Τρισηλιανοί ἐπιτίθενται στή γῆ. Νικοῦν. Ὑποχρεώνουν τούς Γήινους νά μετοικήσουν στήν αὐστραλία ἤ στόν Ἄρη. Ὁδηγοῦν τόν γήινο πληθυσμό σέ συρρίκνωση. Εἶναι αὐτό τό τέλος τῆς Γῆς; Ὄχι φυσικά! Ὄχι ἀκόμα.

Δύο γήινα σκάφη, πού εἶχαν σωθεῖ ἀπό τήν πρώτη σύγκρουση ἔχουν φτάσει στίς παρυφές τοῦ ἡλιακοῦ συστήματος καί ξεκινοῦν τήν ἀντεπίθεση. Ἡ ἀχαλίνωτη φαντασία τοῦ συγγραφέα θά τούς ἐξοπλίσει μέ ἰσχυρά ὅπλα καί εὐφυεῖς ἀξιωματικούς.


Ἡ ἀπειλή τοῦ Σκοτεινοῦ Δάσους ὑλοποιεῖται. Σύντομα θά καταστραφεῖ ὁ ἕνας ἀπό τούς τρεῖς ἥλιους ἀπό ἄγνωστη ἐξωγήινη δύναμη. Ὅλοι καταλαβαίνουν πώς ἀργά ἤ γρήγορα θά ἔρθει ἡ σειρά τοῦ δικοῦ μας Ἥλιου. Οἱ Γήινοι, γιά νά ἀμυνθοῦν, ἀποφασίζουν νά χτίσουν διαστημικές πόλεις, οἱ ὁποῖες θά κρυφτοῦν ἀπό τόν Ἥλιο πίσω ἀπό τούς μεγάλους ἐξωτερικούς πλανῆτες, ἐλπίζοντας πώς ἔτσι θά σωθοῦν ἀπό τήν ἔκρηξη τοῦ Ἡλίου.


Ὅμως δέν ὑπάρχει σωτηρία. Ὁ θάνατος τοῦ ἡλιακοῦ μας συστήματος, τοῦ Γαλαξία μας, τοῦ Σύμπαντος εἶναι ἀναπόφευκτος, ὅσο καί θεαματικός. Τό κλείσιμο τοῦ βιβλίου μᾶς βρίσκει περίπου 17 δισεκατομμύρια χρόνια μετά ή δημιουργία τοῦ Σύμπαντος. Ἤδη πλησιάζει τό τέλος του. Ἕνα τέλος πού θά προκαλέσει μία νέα ἀρχή στόν χρόνο, στή ζωή.


Δέν θέλω νά ἀποκαλύψω ἄλλες λεπτομέρειες, δέν θέλω νά χαλάσω τόν θαυμασμό τοῦ ἀναγνώστη γιά τήν πληθώρα τῶν ἰδεῶν τοῦ συγγραφέα. Μέσα σέ 850 σελίδες ὁ Τσισίν χώρεσε πλούσιες περιγραφές διαστρικῶν ταξιδιῶν, τρομερῶν μαχῶν, ἀδιανόητων τεχνολογιῶν. . Ἀρκεῖ νά σημειώσω τίς ἐντυπωσιακές περιγραφές τῆς κίνησης στόν χῶρο τῶν τεσσάρων διαστάσεων, καθώς καί τῆς μετατροπῆς τοῦ τρισδιάστατου χώρου σέ δισδιάστατο.


Ὅμως ὅλα αὐτά τά μηχανεύτηκε ὁ Τσισίν γιά νά μᾶς δώσει ἕνα σπουδαῖο βιβλίο γιά τούς ἀνθρώπους, τονίζοντας στόν ὑπερθετικό βαθμό τά πλεονεκτήματα καί τά μειονεκτήματα. Στίς σχεδόν 2.000 σελίδες τῆς τριλογίας ἔστησε ἐξαιρετικά δοημένους χαρακτῆρες, μέ ρόλους πού ἐναλλάσσονταν στόν χρόνο. Γνωρίσαμε προδότες καί ἥρωες, ταπεινούς καί ὑπερόπτες, ἀνθρώπους μέ ὅραμα καί ἄλλους κολλημένους στό παρελθόν, κι ὅλους αὐτούς ὅταν κινδύνευε ἡ ὕπαρξη τῆς Γῆς. Τό κυρίαρχο μήνυμα τῆς τριλογίας ὅμως εἶναι ἡ ἀξία τῆς ἀλληλεγγύης καί ἡ τεράστια δύναμη τῆς ἀγάπης. Μόνον αὐτά νικοῦν τόν χρόνο καί τόν θάνατο.

Κορυφαῖο ἔργο, ἰσάξιο τῶν καλύτερων βιβλίων τοῦ Κλάρκ καί τοῦ Ἀσίμοφ.


Ήταν εξίσου γελοίο να ανησυχείς για το μέλλον όσο ήταν το να θρηνείς για το παρελθόν.


Η συμπεριφορά των πολιτισμών δεν μπορεί να ερμηνευθεί μέσα από τούς νόμους της Φυσικής.


Η αδυναμία και η άγνοια δεν είναι εμπόδια στην επιβίωση, αλλά η υπεροψία είναι.


Ένα μουσείο κατασκευαζόταν για χάρη των επισκεπτών του. Μια ταφόπλακα κατασκευαζόταν για χάρη των κατασκευαστών της.


Ο χρόνος ήταν πράγματι η πιο αδυσώπητη δύναμη απ' όλες.


Η έσχατη μοίρα όλων των έλλογων όντων ήταν ανέκαθεν να γίνουν μεγάλα όπως και οι σκέψεις τους.