1. Cinema
  2. Special screening

Special Screening | Fast Company

γράφει ο Τάσος Μελεμενίδης


Μυστηρίου, 1938, ΗΠΑ, 75'

Σκηνοθεσία: Έντουαρντ Μπάζελ
Παίζουν: Μέλβιν Ντάγκλας, Φλόρενς Ράις, Κλαίρ Ντοντ



Ο κόσμος του βιβλίου, δηλαδή τα βιβλιοπωλεία, οι βιβλιοθήκες και ότι σχετίζεται με την εμπορική ή μη διάθεση του βιβλίου, δεν ήταν ποτέ από τους αγαπημένους χώρους δράσης στον κινηματογράφο. Παρά την τεράστια και προφανή συνεισφορά της λογοτεχνίας στο σινεμά, οι φυσικοί χώροι στους οποίους προσφέρεται στο κοινό της, σπάνια χρησιμοποιούνται έστω και ως Macguffin για την έναρξη της πλοκής μιας ταινίας.


Η πιο γνωστή περίπτωση ταινίας στη σύγχρονη εποχή που μπαίνει στον κόσμο των βιβλίων είναι η Ένατη Πύλη του Πολάνσκι, με ήρωα έναν συλλέκτη και εκτιμητή σπάνιων βιβλίων. Φυσικά τα βιβλία παίζουν σημαντικό ρόλο σε περισσότερα φιλμ χωρίς να βασικό στοιχείο του σεναρίου. Από μια λίστα βιβλιοθήκης για παράδειγμα λύνεται το αίνιγμα του Seven, βιβλιοπωλείο εμπλέκεται στο Big Sleep, περιπτώσεις υπάρχουν πολλές. Αντίστοιχες ταινίες όμως με την Ένατη Πύλη, ταινίες μυστηρίου δηλαδή όπου το μυστήριο ξεκινά από ένα βιβλίο, είναι λίγες.


Μέσα σ' αυτές υπάρχει μια τριλογία που γυρίστηκε μέσα σε 2 χρόνια (1938-1939), που προέκυψε μετά την επιτυχία που είχε το πρώτο φιλμ, το Fast Company. Αυτό βασίστηκε σε ένα βιβλίο που έγραψε ένα χρόνο νωρίτερα ο Χάρι Κέρνιτζ, με το ψευδώνυμο Μάρκο Πέιτζ, και το οποίο μιλούσε για ένα ζευγάρι συλλεκτών σπάνιων βιβλίων που αναλαμβάνει την εύρεση χαμένων τίτλων και άγνωστων εκδόσεων κατά παραγγελία. Η μεταφορά του βιβλίου στο σινεμά έγινε με σεναριογράφο τον ίδιο τον συγγραφέα που έκανε κάποιες μικρές αλλαγές οι οποίες βοήθησαν στην επιτυχία του φιλμ. Το Fast Company διαφημίστηκε ως ταινία μυστηρίου για ένα πιο εκλεπτυσμένο κοινό, με το πρωταγωνιστικό του ζευγάρι να μιλά συνεχώς με ευφυείς ατάκες, φτιάχνοντας ένα δίδυμο στο οποίο η σύζυγος δεν έχει διακοσμητικό ρόλο στην υπόθεση, αλλά συμμετέχει στην έρευνα ως ισότιμη συνεργάτης με τον σύζυγό της. Η ιδέα αυτού του διδύμου είχε γίνει σχετικά δημοφιλής εκείνο το διάστημα, μετά τη μεγάλη εμπορική επιτυχία του Thin Man (1934), εκεί όπου ο Γουίλιαμ Πάουελ και η Μίρνα Λόι έδωσαν μια άλλη διάσταση στις ταινίες μυστηρίου ως ζευγάρι ντετέκτιβ.


Η ιστορία του Fast Company ξεκινά όταν ένας συλλέκτης βιβλίων και φίλος του ζευγαριού βρίσκεται δολοφονημένος κι ενώ υπάρχει προφανής ένοχος, η έρευνα που γίνεται δείχνει πως τα πράγματα ίσως είναι διαφορετικά. Έχει όλα τα στοιχεία ενός αξιοπρεπούς whodunit, αλλά το δυνατότερο όπλο του φιλμ είναι οι διάλογοι (όχι μόνο του ζευγαριού) και οι αρκετοί και ενδιαφέροντες βοηθητικοί χαρακτήρες που πλαισιώνουν το story. Ο Joel και η Garda Sloane, οι πρωταγωνιστικοί χαρακτήρες δηλαδή, άρεσαν αρκετά στο αμερικανικό κοινό, με αποτέλεσμα να παραγγελθούν στον συγγραφέα ακόμη 2 ταινίες με τις περιπέτειές τους. Και οι 2 γυρίστηκαν την ίδια χρονιά, το 1939, όλες με διαφορετικούς ηθοποιούς στους 2 ρόλους. Πρώτα γυρίστηκε το Fast and Loose, όπου η ιστορία του ξεκινά από ένα χαμένο χειρόγραφο του Σαίξπηρ, και λίγους μήνες αργότερα το Fast and Furious (καμία σχέση με την σύγχρονη σειρά ταινιών), που έκλεισε τις ιστορίες του ζευγαριού και στη λογοτεχνία και στο σινεμά.


Ο Κέρνιτζ, αν και όλη η τριλογία πήγε αρκετά καλά, δεν ξανάγραψε κάποια ιστορία με τους 2 αυτούς ήρωες, ούτε είδε να ξαναγυρίζονται στο σινεμά ή στην τηλεόραση οι 3 υπάρχουσες. Συνέχισε πάντως να γράφει βιβλία και σενάρια, μεταξύ των οποίων αυτά του Witness for Prosecution (1957) και How to Steal a Million (1966), ως τον θάνατό του το 1968.