1. Cinema
  2. Εξώστης Θ

TIFF 60 / Φεστιβαλικό Ημερολόγιο: #Day 4 – Swallow

γράφει ο Γιώργος Δήμογλου

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεχίζει, με τον προχειμωνιάτικο καιρό να μας συνοδεύει στις προβολές. Εχθές είδαμε το Swallow, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Carlo Mirabella-Davis, ο οποίος υπογράφει και το σενάριο. Πρόκειται για μία από τις δεκατέσσερις ταινίες του προγράμματος του «Διεθνούς Διαγωνιστικού» και διεκδικούν, ανάμεσα σε άλλα και το κορυφαίο βραβείο του φεστιβάλ, τον Χρυσό Αλέξανδρο.



Στον ρόλο του πρωταγωνιστικού χαρακτήρα βρίσκεται η Hunter (Haley Bennett), μία νεαρή γυναίκα που πρόσφατα παντρεύτηκε. Ο σύζυγός της, Richie (Austin Stowell) μοιάζει να ενδιαφέρεται για αυτή, ωστόσο δυσκολεύεται να διαθέσει χρόνο στη σχέση τους, ή ακόμη και στην ίδια. Ανάμεσα σε άλλα άτομα αλλά και μεταξύ τους, ο Richie σχεδόν αγνοεί την ύπαρξή της. Στην πορεία της ταινίας, η Hunter μένει έγκυος, ένα φαινομενικά χαρμόσυνο γεγονός που ενθουσιάζει και τους δύο. Η εγκυμοσύνη, όμως, αρχίζει να ασκεί πίεση στη Hunter, η οποία δεν γνωρίζει πως να τη διαχειριστεί. Το άγχος της, σταδιακά, οδηγεί στην εμφάνιση μίας επικίνδυνης ψυχολογικής διαταραχής, με το όνομα Pica. Η Hunter αρχίζει να καταπίνει μικρά, μη-βρώσιμα αντικείμενα (πολλές φορές αιχμηρά), τα οποία απολαμβάνει παρά τους πόνους και τα τραύματα που προκαλούν.


Εκ πρώτης όψεως, το Swallow είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ και στα όρια που θέτει το είδος παραμένει μέχρι και τους τίτλους τέλους. Παρά ταύτα, η ταινία χαρακτηρίζεται από έναν ιδιαίτερα αργό και σταθερό ρυθμό, ο οποίος δημιουργεί περισσότερο μία ατμόσφαιρα δραματική με στοιχεία κωμωδίας, παρά suspense και δράσης. Ενδιαφέρουσα ήταν και η αντίδραση της κατάμεστης αίθουσας του Ολύμπιον: πολλές φορές, το κοινό θα γελούσε σε διόλου κωμικές στιγμές, ως αντίδραση στα έντονα και άβολα συναισθήματα που μας προκάλεσε η αφήγηση.


Αν λάβουμε υπόψη την πρόσληψη της ταινίας από τους/τις θεατές, το Swallow φέρνει σίγουρα τον Κυνόδοντα (2009) στον νου. Είναι εμφανές πως οι δημιουργοί πέτυχαν τους στόχους τους, να χορηγήσουν μία απροσδιόριστη ένταση, την οποία αδυνατούμε να ερμηνεύσουμε, μέσω μίας υποδόριας ένεσης.


Η κάμερα μένει συχνά μακριά από τους χαρακτήρες, αναπτύσσοντας μία σχέση αποστασιοποίησης με τον/την θεατή, η οποία αντανακλά τις αποστασιοποιημένες σχέσεις και μεταξύ των ίδιων των χαρακτήρων. Η ισορροπία και γεωμετρία των κάδρων και της σκηνογραφίας αποκαλύπτει αισθητικά τη ψυχολογική ανισορροπία της πρωταγωνίστριας, αποτέλεσμα του σκοτεινού παρελθόντος της και της χειραγωγικής προσωπικότητας του Richie και των γονιών του. Η Hunter, υποσυνείδητα, αναζητά την έξοδο από μία ζωή που νομίζει ότι πραγματικά επιθυμεί. Πιστεύει πως είναι χαρούμενη, πως έχει συμφιλιωθεί με το παρελθόν της, πως αγαπά τον σύζυγό της – και είναι πράγματι ειλικρινής, όταν συζητά αυτά τα συναισθήματα. Η διαταραχή που εμφανίζει λειτουργεί ως μεταφορά της ανάγκης της να αποδράσει από τη συνθήκη της οικογένειας, αλλά και τον ίδιο της τον εαυτό. Η Hunter έχει χάσει τον έλεγχο της ζωής της, την ταυτότητά της.


Στη δύναμη της ταινίας συμβάλλει αναντίρρητα η πολυεπίπεδη ερμηνεία της πρωταγωνίστριας. Η Bennett χτίζει σε τρεις διαστάσεις έναν συγχρόνως ήσυχο και συγκεντρωμένο (επιφανειακά) χαρακτήρα, ο οποίος ανατρέπεται διαρκώς εκ των έσω. Το ταλέντο της, κοντά σε αυτό του σκηνοθέτη/σεναριογράφου, της διευθύντριας φωτογραφίας (Katelin Arizmendi) και του τμήματος καλλιτεχνικής διεύθυνσης, καθιστούν το Swallow μία από τις περισσότερο ενδιαφέρουσες ταινίες του 60ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.



Η ταινία θα προβληθεί και σήμερα, Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου, στις 18:15, στην αίθουσα «Φρίντα Λιάππα». Άλλες ταινίες που μπορείτε να δείτε είναι το Απόστρατος (Ολύμπιον, 18:00) του Ζαχαρία Μαυροειδή, άλλη μία ταινία του «Διεθνούς Διαγωνιστικού», η οποία αφηγείται τη ζωή ενός τριαντάρη που επιστρέφει στο σπίτι του αποθανόντος παππού του, ο οποίος ήταν απόστρατος αξιωματικός. Επιπλέον, μπορείτε να δείτε και το American Animals (Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών, 18:00) του Bart Layton, μία ταινία του 2018, βασισμένη στη πραγματική ιστορία μίας ληστείας βιβλιοθήκης που συνέβη σε πανεπιστήμιο των Η.Π.Α. το 2004 και προβάλλεται στο πλαίσιο του φεστιβάλ.


Καλή κινηματογραφική εβδομάδα!