1. Cinema
  2. Κριτική ταινίας

The Edge of Seventeen (2016) | Εφηβεία: Φάση είναι, θα περάσει

γράφει η Άλκηστη Ακτσόγλου

«Μόλις συνειδητοποίησα κάτι φοβερό. Θα περάσω το υπόλοιπο της ζωής μου με τον εαυτό μου», δηλώνει η μεθυσμένη 17χρονη Nadine (Hailee Steinfeld). Η κολλητή και μοναδική της φίλη, Krista (Haley Lu Richardson), της κρατά τα μαλλιά. Φίλες από τη δευτέρα δημοτικού, η γλυκιά Krista έσωσε, σαν άγγελος όπως σχολιάζεται σε voice over, τη μοναχική Nadine. Όμως, ο πολυετής δεσμός τους δοκιμάζεται, όταν απρόσμενα η Krista τα φτιάχνει με τον αδερφό της Nadine, Darian (Blake Jenner). Τότε η εσωστρεφής πρωταγωνίστρια έρχεται αντιμέτωπη εκ νέου με τη μοναξιά, την ανωριμότητά της και τα πρώτα αμήχανα ρομαντικά και ερωτικά σκιρτήματα.



Σε αυτή την εφηβική δραματική κωμωδία, που αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Kelly Fremon Craig, η σκηνοθέτης-σεναριογράφος ανανεώνει τις συμβάσεις που παγίωσαν οι ταινίες του John Hughes τη δεκαετία του '80 (Pretty in Pink, The Breakfast Club μεταξύ άλλων) και μεταφέρει με φυσικότητα το πνεύμα τους στη γενιά των millennials. Η ταινία αποτελεί μία στιβαρή απάντηση στη συχνά αρνητική κριτική για τη ρηχότητα των εφηβικών ταινιών. Η Craig δεν διστάζει να δείξει με ειλικρίνεια και να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τους έφηβους χαρακτήρες της, οι οποίοι νιώθουν και εκφράζουν την υπερβολή των συναισθημάτων που τους κατακλύζουν. Δυσκολεύονται να βρουν τα σωστά πατήματα, όντας ενδιάμεσα στην παιδικότητα και την ενηλικίωση, και να ξεφύγουν από τα δεσμά της αμηχανίας και της μισητής εικόνας που έχουν για τον εαυτό τους. Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, η ματιά της Craig είναι τρυφερή, ακόμα και όταν η Nadine είναι ο χειρότερός της εαυτός.


Η κινηματογραφίστρια αφήνει χώρο και στους υπόλοιπους χαρακτήρες να εκφραστούν και να μας αποκαλύψουν το βάθος που κρύβεται στην αρχική στερεοτυπική απεικόνισή τους. Όπως διευρύνεται η εγωκεντρική οπτική γωνία της Nadine, έτσι διευρύνεται και η δική μας. Η αρχετυπική σύγκρουση μητέρας-κόρης δεν περιορίζει τη Mona (Kyra Sedgwick) στον ρόλο της ναρκισσιστικής μητέρας-εχθρού που δυσκολεύεται να καταλάβει την κόρη της. Ο δάσκαλός της (Woody Harrelson) είναι αδιάφορος και εριστικός, μέχρις ότου η Nadine ζητάει τη βοήθειά του, και ο Darian δεν είναι απλά ένας δημοφιλής μαθητής. Έχει και αυτός τα δικά του προβλήματα να αντιμετωπίσει, με την αυξανόμενη ένταση ανάμεσα στη Nadine και τη Mona να μην βοηθάει. Οι μόνοι χαρακτήρες που παραμελούνται είναι ο Erwin (Hayden Szeto), συμμαθητής της Nadine που τρέφει αισθήματα για εκείνη, καθώς και η Krista. Κλέβοντας τις σκηνές στις οποίες εμφανίζεται, ο Szeto μας αποζημιώνει με τη χαρισματικότητά του και τη χημεία του με τη Steinfeld.


Ωστόσο, η Krista παραμένει μόνο η αφορμή για να ξεκινήσει η Nadine την εσωτερική της αναζήτηση. Από το πλευρό της Nadine μεταφέρεται στο πλευρό του Darian, χωρίς αυτό να υποδηλώνει κάποια ουσιαστική αλλαγή για τον χαρακτήρα της. Αν και βλέπουμε ότι η τωρινή τους φιλία μπορεί να τις κρατάει και τις δύο πίσω, δεν γνωρίζουμε αρκετά την Krista για να εμπλακούμε περισσότερο συναισθηματικά μαζί της.



Η Steinfled, υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερου Β' Γυναικείου Ρόλου για την ταινία True Grit (2011), δίνει για μία ακόμη φορά μία καταπληκτική ερμηνεία, για την οποία προτάθηκε στις Χρυσές Σφαίρες στην κατηγορία Καλύτερου Γυναικείου Ρόλου σε Κωμωδία ή Μιούζικαλ. Οι ερμηνείες των υπόλοιπων ηθοποιών είναι ισότιμες με τη δική της‧ από την υστερία της Sedgwick, την ξεκαρδιστική χημεία των Steinfeld και Harrelson, μέχρι τις αμήχανες στιγμές του πρώτου ραντεβού της Nadine, οι ηθοποιοί μας μαγνητίζουν.


Αυτή η R-rated εφηβική ταινία δεν διστάζει να δείξει τις αμήχανες, ντροπιαστικές, τρυφερές και σε σημεία σκληρές πλευρές της εφηβείας, ισορροπημένη άψογα ανάμεσα στην κωμωδία και στο δράμα. Τολμηρή και ειλικρινής, η ταινία της Craig αποτελεί μία άξια απόγονο των εφηβικών ταινιών του '80.


Για όσους ενδιαφέρονται για μία πιο ωμή απεικόνιση της εφηβικής ωρίμανσης και σεξουαλικής εξερεύνησης να δουν τον αντίποδα της ταινίας, το The Diary of a Teenage Girl (2015) της Marielle Heller.