1. Mind the art
  2. Βιβλίο

Εἰρήνη Βαρδάκη «Ὁ Μέντοράς μου».

Τοῦ Τάσου Γέροντα

Εἰρήνη Βαρδάκη «Ὁ Μέντοράς μου». Ἐκδόσεις Μίνωας 2021.



480 σελίδες σέ πολύ καλῆς ποιότητας ὑποκίτρινο χοντρό χαρτί μέ βελουτέ ὑφή. Πολύ καλή ἐκτύπωση καί βιβλιοδεσία, ἐξώφυλλο πού τονίζει τήν ἰσχύ τῆς πένας καί τῆς γραφῆς, ἀλλά κακή ἐπιμέλεια. Πολλά εἶναι τά λάθη πού ξέφυγαν, μερικά ἔχουν σχέση μέ τήν πλοκή.


Πρόλογος: κάποιο πρόσωπο ἔχει ἐξαφανιστεῖ ἐδῶ καί ἑπτά ἡμέρες. Ποιός εἶναι; Ποιά εἶναι ἡ Εἰρήνη πού τό ψάχνει; Ὑποψία ἐρωτικῆς σχέσης.


Πρῶτο κεφάλαιο. Ἐφημερίδα «Ἀλήθεια». Μαθαίνουμε ποιά εἶναι ἡ Εἰρήνη. Μαθαίνουμε τί συμβαίνει στήν ἐφημερίδα, στήν ὁποία ἐργάζεται, τούς φθόνους καί τά αἰχμηρά σχόλια. Στό κάδρο προστίθενται καί ἄλλες τρεῖς γυναῖκες, ἡ ἀδελφή της, ἡ καλύτερη φίλη καί μία συνάδελφος, μέ τήν ὁποία διαγκωνίζονται γιά μια καλύτερη θέση στήν ἐφημερίδα. Καί τότε μπαίνει στήν ὑπόθεση ὁ γοητευτικός Κλέων, ὁ ὁποῖος, σάν ἀλεξιπτωτιστής καταλαμβάνει ὑψηλή θέση στήν ἱεραρχία τῆς ἐφημερίδας. Ὅλα αὐτά τά μαθαίνουμε ἀπό τήν Εἰρήνη, ἡ ὁποία ὀνομάστηκε ἀπό τή συγγραφέα ΚΟΚΚΙΝΟ. Μετά μᾶς μιλάει ὁ Κλέων, ὁ ΜΑΥΡΟ.


Ἡ ἀφήγηση θά συνεχιστεῖ κατ' αὐτόν τόν τρόπο. Ἄλλοτε ἡ ΚΟΚΚΙΝΟ, ἄλλοτε ὁ ΜΑΥΡΟ, θά μᾶς περιγράφουν τήν ἐξέλιξη, ἐνίοτε τά ἴδια γεγονότα ἀπό ἄλλη πλευρά. Ἐνδιάμεσα θά παρεμβάλονται περιγραφές περιστατικῶν πού προηγοῦνται ἤ ἕπονται τῆς ἑκάστοτε χρονικῆς στιγμῆς, μέ ἀσάφεια ὡς πρός τόν ἀφηγητή ἤ τούς πρωταγωνιστές.


Ἡ συγγραφέας, παίζοντας ἔξυπνα μέ τόν χρόνο, μοιράζει τήν ἀφήγηση σέ τρεῖς φάσεις:


- Σέ μία φάση βρισκόμαστε στό παρελθόν, ἡ ὁποία ξεκινᾷ μέ τή γνωριμία τῆς ΚΟΚΚΙΝΟ μέ τόν ΜΑΥΡΟ. Παρακολουθοῦμε πῶς ἡ ἀρχική ἐχθρική διάθεση μεταξύ τους ἐξελίχθηκε σέ ἔντονη ἐρωτική σχέση. Παρακολουθοῦμε καί ὅσα συμβαίνουν στόν μικρόκοσμο μιᾶς ἐφημερίδας: τίς κόντρες, τίς συμμαχίες, τίς ὑπόγειες προωθήσεις, τούς τρόπους ἁλίευσης πληροφοριῶν.


- Ἡ δεύτερη φάση, ὁ ὁποία μετρᾷ ἀκανόνιστα μέρες μετά τήν ἐξαφάνιση, στήν ὁποία δέν γνωρίζουμε ποιό πρόσωπο ἐξαφανίστηκε.


- Καί μιά τρίτη φάση, στό τώρα, μέ τήν ἀνακάλυψη ἑνός πτώματος ἀπό τήν ἀστυνομία.


Οἱ κύριοι χαρακτῆρες, Εἰρήνη-ΚΟΚΚΙΝΟ καί Κλέων-ΜΑΥΡΟ, περιγράφονται μέ λεπτομέρεια. Κάθε συναισθηματική τους κατάσταση τή βιώνει καί ὁ ἀναγνώστης. Γνωρίζει κάθε πτυχή τοῦ χαρακτήρα τους. Μετέχει στή θυελλώδη ἐρωτική σχέση τους.


Ὁ ρυθμός εἶναι γρήγορος, ἐνίοτε ἀγχωτικός. Οἱ ἐναλλαγές μεταξύ τῶν φάσεων κρατοῦν τό ἐνδιαφέρον τοῦ ἀναγνώστη ἀμείωτο. Ἡ ἀσάφεια τοῦ ποιός ἔχει ἐξαφανιστεῖ, ποιός νιώθει ἐγκατάλειψη, ποιός εἶναι ὕποπτος, προκαλοῦν τήν κρίση τοῦ ἀναγνώστη. Κι ἐνῶ κάποια στιγμή κάτι φαίνεται νά ξεκαθαρίζει (μέ ἀνατροπή), μέχρι νά ὁλοκληρωθεῖ ἡ εἰκόνα, ἀνατρέπεται καί αὐτή!


Δέν θέλω νά ἐπεκταθῶ ἄλλο. Ἔχουμε ἕνα δυνατό θρίλερ, πού εἶναι ψυχολογικό, ἐρωτικό, ἀστυνομικό. Διαβάζεται πολύ γρήγορα, προκαλεῖ τήν κρίση καί τή φαντασία τοῦ ἀναγνώστη, χτίζει ἰσχυρούς χαρακτῆρες, καταδεικνύει τήν καταστροφική ἰσχύ δύο δυνάμεων, τοῦ πάθους γιά δόξα καί τοῦ ἔρωτα.

Συνιστᾶται ἀνεπιφύλακτα!