1. Cinema
  2. Εξώστης Θ

ΦΝΘ20 Ημέρα #2 | Καλοκαίρι στη Ναρίτα

γράφει η Άλκηστη Ακτσόγλου


Καλοκαίρι στη Ναρίτα / Nihon Kaiho sensen: Sanrizuka no natsu του Shinsuke Ogawa (Ιαπωνία 1968)


Τμήμα: To 68 πέρα από το 68


Το Καλοκαίρι στη Ναρίτα (Nihon Kaiho sensen: Sanrizuka no natsu, 1968) είναι η πρώτη από τις 7 ταινίες που αποτελούν τη σειρά ντοκιμαντέρ Ναρίτα του Shinsuke Ogawa. Τα ντοκιμαντέρ ακολουθούσαν τα ιαπωνικά πολιτικά κινήματα τις δεκαετίες του '60 και του '70. Το συγκεκριμένο, γυρισμένο στην περιοχή της Σανριζούκα, κινηματογραφεί τις διαμαρτυρίες των αγροτών και των φοιτητών ενάντια στην κατασκευή του αεροδρομίου της Ναρίτα το 1968. Ο Ogawa, που θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ντοκιμαντερίστες της Ιαπωνίας, καταγράφει τις συγκρούσεις με την αστυνομία. Η κάμερα στο χέρι, αν και σε ορισμένα σημεία ζαλίζει, μεταφέρει την ένταση που αισθάνονται οι χαρακτήρες – άγνωστοι και ανώνυμοι, αφού ο Ogawa μας τους δίνει ως ένα σύνολο, χωρίς να προσδίδει τον ρόλο του πρωταγωνιστή σε κάποια συγκεκριμένη μορφή – που παρακολουθούν την απαλλοτρίωση των γαιών τους. Οι συνεντεύξεις και η αφήγηση voice over χρησιμοποιούνται σε ελάχιστο βαθμό. Αντίθετα, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο την τεχνική της παρατήρησης. Οι κάμερες καταγράφουν τα γεγονότα που ξεδιπλώνονται μπροστά τους, «πιάνουν» τις συνομιλίες των αγροτών, που εκφράζουν τις σκέψεις και τις απόψεις τους, και γίνονται μάρτυρες των σχεδίων αντίστασης και της αστυνομικής βίας. Σε αυτή την αίσθηση του ανέγγιχτου ρεαλισμού συνεισφέρει και η μινιμαλιστική χρήση της κλασικής μουσικής. Ο Ogawa υιοθετεί την οπτική γωνία των αγροτών και συνθέτει ένα εγκώμιο για την ανθεκτικότητα και το πείσμα τους, καθώς παρά την ψυχική και σωματική εξόντωση συνέχισαν να αντιστέκονται.