1. Cinema
  2. Εξώστης Θ

ΦΝΘ20 Ημέρα #7 | ​Εγώ κι ο Ίσκιος μου: Ένα ντοκιμαντέρ για τον Νίκο Παπάζογλου

γράφει η Χριστίνα Τσακμακά

Εγώ κι ο Ίσκιος μου: Ένα ντοκιμαντέρ για τον Νίκο Παπάζογλου (Ελλάδα, 2018)

Τμήμα: Μουσική



Την παγκόσμια πρεμιέρα του πραγματοποίησε χθες στο 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το ντοκιμαντέρ «Εγώ κι ο Ίσκιος μου» των Μιχάλη Αριστείδου και Ιωάννη Γρηγορόπουλου. Πρόκειται για ένα μουσικό ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του τραγοδοποιού Νίκου Παπάζογλου. Ταξιδεύουμε μαζί τους από την Αθήνα στην Κω και από τη Νίσυρο στη Θεσσαλονίκη. Επτά χρόνια μετά τον θάνατο του Νίκου Παπάζογλου, μια παρέα νεαρών μουσικών επισκέπτεται τα μέρη όπου έζησε, μεγάλωσε,δημιούργησε, αγάπησε και αγαπήθηκε.


Ο Νίκος Παπάζογλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στα τέλη της δεκαετίας του '40 και ξεκίνησε την καριέρα του τη δεκαετία του '60 ως ηχολήπτης, μουσικός και τραγουδιστής, που με τα χρόνια εξελίχθηκε σε ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής μουσικής σκηνής. Τραγουδοποιοί, όπως ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Νίκος Ξυδάκης, ο Διονύσης Σαββόπουλος κ.α., μας μιλούν για το πως γνωρίστηκαν και για το πως συνεργάστηκαν μαζί του. Μας μιλούν, επίσης, για τον Νίκο Παπάζογλου ως άνθρωπο που ξεκίνησε από μια φτωχογειτονιά της Θεσσαλονίκης και που κατάφερε να φτιάξει εκεί ένα από τα πρώτα στούντιο ηχογραφήσεων, καθώς και για το πάθος του να παράγει μουσική.


Η ικανότητά του να συνδυάζει τον ηλεκτρικό με τον λαϊκό ήχο τον βοήθησε στο να εξελιχθεί και στο να δημιουργήσει το δικό του ύφος που αργότερα έμελλε να επηρρεάσει και άλλους μουσικούς του τόπου. Οι αναμνήσεις του από την προσφυγική του οικογένεια και ο τρόπος που τις ερμήνευε, ο τρόπος που προσέγγιζε τους ανθρώπους, το χαμόγελό του, η ικανότητά του στα μαστορέματα σαν ένας σύγχρονος πολυμήχανος Οδυσσέας και η θέλησή του να φτιάχνει μουσική, είναι κάποια από τα στοιχεία που τον έκαναν να ξεχωρίσει ανάμεσα σε άλλους εσωστρεφείς καλλιτέχνες της γενιάς του.


Το ντοκιμαντέρ αποτελείται από συνεντεύξεις φίλων-μουσικών-συνεργατών του Παπάζογλου που μιλούν για τις στιγμές που έζησαν μαζί του, υλικό αρχείου με τον ίδιο να μιλά on camera για τις εμπειρίες και τη ζωή του και κάποιες κωμικές στιγμές ανάμεσα στους "παρουσιαστές"-συμπαραγωγούς του ντοκιμαντέρ, Γιώργο Δορλή και Κώστα Σαλλή, που δεν έχαναν ευκαιρία να σχολιάζουν στιγμές από τη δική τους καθημερινότητα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Σύμμαχός στην προσπάθειά τους αυτή στάθηκε η γυναίκα του Νίκου Παπάζογλου, Βαρβάρα Γουίλιαμς, η οποία τους παραχώρησε υλικό αρχείου με τον σύζυγό της που είχε συλλέξει η ίδια.


Ωστόσο, η χρήση άσκοπων πλάνων στο μοντάζ και τα κάδρα που συχνά διορθώνονταν τη στιγμή των λήψεων, στέρησαν από το ντοκιμαντέρ τη φόρμα που θα απογείωνε το αποτέλεσμα του. Ένα ντοκιμαντέρ που αν παραλήψει κανείς κάποια τεχνικά λάθη, μιλά στην ουσία του θέματος που επιλέγει να αφηγηθεί.

Το ντοκιμαντέρ προβάλλεται ξανά στην αίθουσα Χρήστος Τσακίρης στο Πολιτιστικό Κέντρο του Παύλου Μελά στη Σταυρούπολη, το Σάββατο 10 Μαρτίου στις 22:00.