1. Θέματα

Γιατί δεν αδυνατίζω;

γράφει η διατροφολόγος Ειρήνη Τοπαλίδου


Γυμνάζεσαι αλλά δε χάνεις κιλά; Ακολουθείς κάποια πρόγραμμα διατροφής αλλά το νούμερο στη ζυγαριά και τα ρούχα σου δε λέει ν΄αλλάξει; Ορισμένοι από τους παράγοντες που ενδεχομένως να επηρεάζουν αυτή τη στασιμότητα είναι οι εξής:


  • 1)ΘΥΡΟΕΙΔΗΣ ΑΔΕΝΑΣ

Στον ανθρώπινο οργανισμό σημαντικό ρόλο παίζουν οι ορμόνες που επηρεάζουν συν τις άλλοις και την απώλεια βάρους.Ο θυρεοειδής εκκρίνει ορμόνες υπεύθυνες για τη σωστή λειτουργία του μεταβολισμού,συμβάλλοντας στις «κάυσεις».Η υπολειτουργία του θυρεοειδή οδηγεί σε αύξηση βάρους, ενώ η υπερλειτουργία του θυρεοειδή σε απώλεια.Ο ενδοκρινολόγος είναι αρμόδιος για την αξιολόγηση της κατάστασης.


  • 2)ΤΣΙΜΠΟΛΟΓΗΜΑΤΑ

Η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών είναι ένας μόνιμος αγώνας που επιβάλλει σταθερή στάση απέναντι στις διατροφικές αλλαγές χωρίς τσιμπολογήματα τα οποία θεωρούμε «αθώα».Δυστυχώς όλα κοστίζουν και όλα υπολογίζονται. Δεν επιτρέπεται κάποιο διάλειμμα το σαβ/κύριακο γιατί ενδέχεται να μας μπλοκάρει και να είμαστε απλά ένα βήμα μπροστά κι ένα βήμα πίσω.Θα πρέπει λοιπόν να γίνεται το πρόγραμμα στο μέγιστο.Αυτό περιλαμβάνει την τήρηση των γευμάτων σε ποσότητα, την τήρηση των ωρών σε τακτά γεύματα και σταθερά ωράρια.


  • 3)ΚΑΤΑΚΡΑΤΗΣΗ ΥΓΡΩΝ

Ένας ακόμη παράγοντας ιδιαίτερα σημαντικός είναι η κατακράτηση υγρών. Καλό θα ήταν να μη προστίθεται αλάτι όπως επίσης και μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνεται και σε τροφές που περιέχουν αλάτι, όπως παστά,κονσέρβες κ.ά.


  • 4)ΣΤΕΡΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΙΤΕΣ

Εάν έχεις κουράσει τον οργανισμό σου τα τελευταία χρόνια, με συνεχείς και εξαντλητικές δίαιτες, είναι λογικό αυτός να έχει τερματίσει. Το σώμα έχει προσαρμοστεί στην ενεργειακή στέρηση κι έτσι κάθε επόμενη δίαιτα καθίσταται πολύ πιο δύσκολη από την προηγούμενη, πιο αργή και με πιο αβέβαια αποτελέσματα.ωστόσο με επιμονή και υπομονή η αλλαγή θα έρθει σίγουρα.


  • 5)Στρες, άγχος κακή ψυχολογία

Η επίδραση μιας δίαιτας στην ψυχολογία είναι μεγάλη και σε αρκετές περιπτώσεις παρατηρείται αυξημένο στρες και άγχος. Σε καταστάσεις άγχους, ο οργανισμός παράγει μια ορμόνη, την κορτιζόλη, η οποία με την σειρά της ενεργοποιεί ένα ένζυμο, την λιποπρωτεϊνική λιπάση, η οποία είναι κατά κύριο λόγο «υπεύθυνη» για την λιπογένεση. «Δεν είναι τυχαίο ότι όσοι είναι γενικότερα αγχωμένοι, όχι μόνο δυσκολεύονται να χάσουν βάρος, αλλά και το λίπος που παράγει ο οργανισμός τους μέσω του ενζύμου αυτού οδηγείται κυρίως προς την περιοχή της κοιλιακής χώρας».

Η λεπτίνη από την άλλη πλευρά, έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Εκκρίνεται από τον λιπώδη ιστό και «ενημερώνει» τους υποδοχείς του εγκεφάλου έτσι ώστε να μειώσουν την όρεξη. Ρυθμίζει δηλαδή, το πόσο πεινάμε. «Όταν κάποιος κοιμάται λιγότερο από οκτώ ώρες, μειώνονται τα επίπεδα της λεπτίνης και αυξάνονται τα επίπεδα της γρελίνης, μειώνεται δηλαδή η ορμόνη που λέει "μείωσε την όρεξη" και αυξάνεται η άλλη που λέει "αύξησε την όρεξη"


Ότι όμως και να συμβαίνει υπάρχει σίγουρα λύση την οποία θα βρείτε με τον διατροφολόγο σας και σίγουρα δε θα τη βρείτε σε ανορθόδοξες, απότομες και επικίνδυνες για την υγείας σας δίαιτες.


Ειρήνη Τοπαλίδου

healthydiet.topalidou@gmail.com