1. Mind the art
  2. Design - Αρχιτεκτονική

“Ιn orbit”- Tomás Saraceno | Πως είναι να αιωρείσαι στα 25 μέτρα πάνω από το έδαφος

γράφει η Κατερίνα Κουτσοσίμου


Αναρτημένη σε ύψος πάνω από 25m από το επίπεδο της κεντρικής εισόδου του μουσείου K21 Kunstsammlung του Ντίσελντορφ, ίπταται η γιγαντιαία εγκατάσταση του Tomás Saraceno n orbit", μια μεταλλική κατασκευή από χαλύβδινο συρματόσκοινο και πλέγμα, που «γεφυρώνει» την μεγάλη γυάλινη οροφή του μουσείου, σε τρία διαφορετικά επίπεδα, συνολικής έκτασης 2.500m2, με 6 σφαίρες, από διαφανές plexi glass και επένδυση αλουμινίου, διαμέτρου μέχρι 8,5m.



Μπαίνοντας, λοιπόν, από την είσοδο του μουσείου ή από τα ενδιάμεσα επίπεδα, βλέπεις πάνω από το κεφάλι σου, μέσω του τετραόροφου αίθριου, ανθρώπους με φόρμες εργασίας να περπατάν στο «κενό» και νομίζεις ότι είναι τεχνικοί που κάτι επιδιορθώνουν. Ανεβαίνοντας όμως στο τελευταίο επίπεδο, όπου διαχέεται στο φως από την εντυπωσιακή γυάλινη κουπόλα, γρήγορα συνειδητοποιείς πως τελικά οι «τεχνικοί» με τις φόρμες είναι οι επισκέπτες της εγκατάστασης.

Μικροσκοπικά μοντέλα σε εικονικό κόσμο, άνθρωποι μπλεγμένοι σε δίχτυ.




Αν είσαι αρκετά τολμηρός για να σκαρφαλώσεις ψηλά στην εγκατάσταση, βγάζεις κοσμήματα, τσάντες, και βαριά αντικείμενα, φοράς άνετη φόρμα εργασίας, ορειβατικά παπούτσια και ξεκινάς την…αιώρηση.



Σε ομάδες των δέκα και με την συνοδεία οδηγού, αρχίζεις να ταλαντεύεσαι στο πλέγμα. Μοιάζει με ένα σουρεαλιστικό τοπίο, θυμίζει μια θάλασσα από σύννεφα, έναν ιστό αράχνης που έχει δημιουργηθεί από έμπειρο τεχνίτη και ενσωματώνει στο έργο του γνώσεις σχετικά με τη λειτουργικότητά του, την ομορφιά και τη δύναμη του. Σου παίρνει λίγο χρόνο να συνηθίσεις τις ταλαντώσεις, το περπάτημα στα σύννεφα και μόλις καταφέρνεις να περπατάς σαν αστροναύτης, αρχίζουν τα δύσκολα…



Βρίσκεσαι στο κέντρο της εγκατάστασης, στα 25m επάνω από το αίθριο και ταλαντεύεσαι ακόμα περισσότερο με κάθε κίνηση, με κάθε περπάτημα των άλλων συνοδοιπόρων σου, και τότε τολμάς να κοιτάξεις κάτω. Έρχεσαι αντιμέτωπος με αρχέγονα συναισθήματα που έχουν σχέση με την πτήση, την πτώση, την αιώρηση στην άβυσσο, τον φόβο του ύψους.





Αυτή η πλωτή χωρική διαμόρφωση γίνεται ένα ταλαντευόμενο δίκτυο σχέσεων, συντονισμών και σύγχρονων μορφών επικοινωνίας. Όταν πολλά άτομα εισέρχονται μαζί στην κατασκευή ταυτόχρονα, η παρουσία τους την θέτει σε κίνηση, επηρεάζοντας την ένταση των χαλύβδινων συρμάτων και τα διαστήματα μεταξύ των τριών επιπέδων του πλέγματος. Οι επισκέπτες μπορούν να συντονίζουν τις δραστηριότητές τους μέσα στο χώρο, είναι σε θέση – όπως ακριβώς οι αράχνες σε έναν ιστό- να αντιληφθούν τον χώρο μέσω των κραδασμών.



Μια νέα υβριδική μορφή επικοινωνίας; Ή μια μορφή επικοινωνίας γενικότερα;