1. Interviews

Νικορέστης Χανιωτάκης: «Η βάση όλων των ανθρώπων είναι η καλοσύνη. Κανείς δεν γεννιέται σκληρός»

συνέντευξη στη Δάφνη Τσάρτσαρου

Πώς είναι να προσεγγίζεις σκηνοθετικά έναν καλλιτέχνη όπως ο Μπρέχτ; Ποια είναι τα νοήματα του έργου του, «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»; Πόσο εύκολο είναι να διατηρήσει κανείς την αθωότητα και την καλοσύνη του σε καιρούς σκληρούς και άδικους; Σε αυτά και μερικά άλλα ερωτήματα κλήθηκε ν' απαντήσει ο σκηνοθέτης της παράστασης «Ο Καλός Άνθρωπος του Σετσουάν», Νικορέστης Χανιωτάκης, για να μας βάλει με τον τρόπο σου στο κλίμα αυτού που πρόκειται να παρακολουθήσουμε στο σανίδι του Θεάτρου Αυλαία.


Πώς αποφασίσατε ν' ασχοληθείτε με το συγκέκριμένο έργο;

H πρόταση ήρθε από την ηθοποιό και την -εδώ και τέσσερα χρόνια- συνεργάτη μου Μπέτυ Αποστόλου. Εκείνη μου έδωσε το βιβλίο, το διάβασα και το «ερωτεύτηκα» με την πρώτη ανάγνωση. Η απόφαση να ασχοληθώ με τον «Καλό Άνθρωπο του Σετσουάν» έχει να κάνει κυρίως με την προσωπική μου σύνδεση με την ιστορία της Σεν Τε, ενός ανθρώπου, δηλαδή, που προκειμένου να επιβιώσει σε μία χώρα διεφθαρμένων, αναγκάζεται να επικαλεστεί την σκληρή και άκαμπτη πλευρά του.


Πείτε μας κάποια πράγματα για την προσέγγιση σας και για το τι θα δούμε επί σκηνής;

Η σκηνοθεσία μου έχει στοιχεία θεάτρου δρόμου και λαϊκού θεάτρου. Η βασική ιδέα είναι ότι όλες οι δράσεις των ηθοποιών γίνονται φανερά μπροστά στα μάτια των θεατών. Οι αλλαγές των κοστουμιών τους, τα αυτοσχέδια ηχητικά εφέ που δημιουργούν χτυπώντας σκηνικά αντικείμενα, η διαμόρφωση των χώρων… Επίσης, η πρωτότυπη μουσική του Βασίλη Παπακωνσταντίνου παίζεται ζωντανά από τους ηθοποιούς, οι οποίοι τραγουδούν και τους στίχους της Μαριλένας Παναγιωτοπούλου. Επίσης, υπάρχει έντονη διάδραση με το κοινό. Οι χαρακτήρες του έργου «σπάνε» την δράση ανά τακτά διαστήματα, κοιτούν κατάματα τους θεατές και τους απευθύνονται ζητώντας με πάθος την ενεργή στάση τους.


Έχουν γίνει αλλαγές στο πρωτότυπο κείμενο;

Δεν είμαι διόλου υπέρμαχος των «πειραγμένων» κειμένων, ειδικά όταν μιλάμε για τόσο σπουδαία έργα όπως «Ο Καλός άνθρωπος του Σετσουάν». Ένα κλασικό έργο μπορεί να είναι φρέσκο και ζωντανό με την φαντασία των δημιουργών του κι όχι πειράζοντας τις λέξεις για να τις φέρεις στα μέτρα σου. Οι μόνες αλλαγές που έχουν γίνει σε σχέση με το πρωτότυπο κείμενο του Μπέρτολτ Μπρεχτ είναι ότι κόπηκαν κάποιες σκηνές για να μικρύνει η χρονική διάρκεια της παράστασης και έγινε η αντιμετάθεση δύο σκηνών που εξυπηρετεί την λειτουργία της έκπληξης, που επιβάλλει το επικό θέατρο του Γερμανού συγγραφέα.

Τι μηνύματα περνάει το κείμενο του Μπρέχτ;

Προσπαθώ να αποφεύγω την λέξη «μήνυμα» όταν μιλάω για ένα θεατρικό κείμενο. Οι σπουδαίοι συγγραφείς γράφουν ιστορίες που μπορούν να μιλήσουν σε όλες τις εποχές και σε όλες τις χώρες του κόσμου. Από εκεί και πέρα, ο κάθε θεατής, αναλόγως με τις προσλαμβάνουσες και τα βιώματά του, μπορεί να νιώσει διαφορετικά συναισθήματα και να καταγραφεί ένα ξεχωριστό μήνυμα μέσα στην ψυχή και στο μυαλό του. Το σημαντικό πάντως είναι ότι «Ο Καλός άνθρωπος του Σετσουάν» ασχολείται με πανανθρώπινες και διαχρονικές θεματικές όπως οι κοινωνικές ανισότητες, το χρήμα, ο Θεός και φυσικά… ο έρωτας.


Πιστεύετε ότι υπάρχει καλοσύνη στους ανθρώπους παρά τη σκληρότητα των καιρών μας;

Αλίμονο αν δεν το πίστευα. Νομίζω ότι όσοι ασχολούνται με την Τέχνη έχουν βαθιά πίστη στην καλοσύνη, στην αγάπη και στην ανθρωπιά. Η βάση όλων των ανθρώπων είναι η καλοσύνη. Κανείς δεν γεννιέται σκληρός.


Στο έργο του ο Μπρέχτ είχε πει «…μπορεί να μείνει ο κόσμος όπως είναι, αν ευρεθούν αρκετοί καλοί άνθρωποι, που να μπορούν να ζήσουν ζωή άξια του ανθρώπου». Μπορείτε να το σχολιάσετε;

Ο Μπρεχτ ουσιαστικά μας προκαλεί να αναρωτηθούμε εάν μας αρέσει να συνεχίσουμε να ζούμε κατά αυτόν τον τρόπο σε τούτον τον κόσμο… Μήπως χρειάζεται μια επανεκκίνηση; Μήπως πρέπει να αναλογιστούμε πώς ήμασταν παιδιά, πριν αναγκαστούμε να δημιουργήσουμε τις σκληρές άμυνες επιβίωσης της ενήλικης ζωής; Τι εννοούμε άραγε όταν κάνουμε λόγο για «ανθρωπιά»;


Εσείς με ποιες σκέψεις θα θέλατε να φύγουν οι θεατές από την παράσταση;

Ο κάθε θεατής θα κάνει τις δικές του σκέψεις, βλέποντας μια παράσταση, κι αυτή είναι η μαγεία του θεάτρου. Αυτό που θα ήθελα σίγουρα εγώ είναι ο κόσμος να ταρακουνηθεί μέσα του και να αρχίσει να αναρωτιέται για τις πρότερες σταθερές του. Να αρχίσει να κάνει έναν επαναπροσδιορισμό των πραγμάτων γύρω του…


Τι ακολουθεί στα σχέδιά σας;

Την χειμερινή σεζόν 2019/20 θα επαναληφθούν στο θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ οι μεγάλες μας φετινές επιτυχίες, ο «Καλός Άνθρωπος του Σετσουάν» από Τετάρτη έως Κυριακή και η «Γίδα» του Έντουαρντ Άλμπι κάθε Δευτέρα και Τρίτη για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Από εκεί και πέρα, τον Νοέμβριο θα κάνει πρεμιέρα στο ίδιο θέατρο η «Μήδεια» του Μποστ και τον Ιανουάριο «Η Μικρή μας Πόλη» του Θόρντον Ουάιλντερ.



Παραστάσεις:
Θέατρο Αυλαία
Πλατεία Χανθ (πλευρά Τσιμισκή)
4-7 Απριλίου & 11-14 Απριλίου
Ώρα 21.00, (Κυριακή 7 & 14 Απριλίου στις 20.00)

Τιμές εισιτηρίων:
15 ευρώ γενική είσοδος
13 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό - ανέργων)


ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
TICKET SERVICES
-
τηλεφωνικά: 2107234567
-
online: www.ticketservices.gr
με χρέωση υπηρεσίας +0,80€ ανα εισιτήριο
PUBLIC
- σε όλα τα καταστήματα
PUBLIC
- στο
tickets.public.gr
με χρέωση υπηρεσίας +1€ ανα συναλλαγή

https://www.ticketservices.gr/event/o-kalos-anthropos-tou-setsouan-tour/