1. Cinema

Οι Δημιουργοί του Local Short Film Festival #4 | Θανάσης Κωνσταντόπουλος

σκηνοθέτης της ταινίας Ψωλοβροντές.

Στις 30 Μαρτίου, ο Εξώστης θα παρουσιάσει την δουλειά οκτώ κινηματογραφιστών της πόλης στο Local Short Film Festival. Μέχρι τότε, θα παρουσιάζεται η δουλειά τους εδώ μέσω συνεντεύξεων. Στο παρόν άρθρο, γνωρίζουμε τον Θανάση Κωνσταντόπουλο, σκηνοθέτη του Ψωλοβροντές.



Λίγα λόγια για τον Δημιουργό


Ο Θανάσης Κωνσταντόπουλος γεννήθηκε στην Καβάλα και μένει στο Manchester του Ηνωμένου Βασιλείου. Είναι αυτοδίδακτος κινηματογραφιστής με ενεργή συμμετοχή σε κινηματογραφικές παραγωγές της Θεσσαλονίκης, όπως Dark Illusion (2014), White Collar (2015), Το Φαρμακείο (2016), Περίπατος (2017), Scopophilia (2017), Emoticon Man (2017). Προσωπικά του έργα είναι τα 21cm (2013), Ψωλοβροντές (2015) και η μουσική ταινία '84 (2016). Επίσης έχει συμμετάσχει σε τηλεοπτικές εκπομπές, διαφημιστικά και μουσικά βίντεο. Τώρα κάνει μια νέα αρχή στο Manchester σπουδάζοντας κινηματογράφο.


Λίγα λόγια για την ταινία


Δύο λαϊκά παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με την αιώνια συνομοταξία των Ψωλοβρόντηδων. Μέσα από έντονα καιρικά φαινόμενα και μια αναζήτηση που ακροβατεί σε ένα σουρεαλιστικό πλαίσιο, θα καταφέρουν άραγε να βρουν την πηγή του κακού; Τ'ακούς; Διάρκεια: 5', Είδος: Κωμωδία


Πως ξεκίνησε η ιδέα για αυτή την ταινία; Η βασική ιδέα της ταινίας δεν ξεκίνησε τυχαία μια μέρα. Είναι προϊόν χρόνιας παρατήρησης και κατηγοριοποίησης των διαφόρων κοινωνικών τάξεων που ζουν και δρουν μέσα στην κοινωνία μας. Μία κατηγοριοποίηση η οποία δε βασίζεται σε πολιτικο-οικονομικά πρότυπα, αλλά στα βασικά αρχετυπικά ένστικτα που απασχολούν τον άνθρωπο, ένστικτα που παραμένουν αναλλοίωτα από τον άνθρωπο των σπηλαίων. Η αναζήτηση των προτύπων αυτών φυσικά είναι αέναη γιατί πάντα θα υπάρχει ο παράγοντας της εξέλιξης στον τρόπο της παρατήρησης αυτής. Όσο αφορά συγκεκριμένα το θέμα της ταινίας, εγώ και οι συνεργάτες μου επιλέξαμε μία από αυτές τις κατηγορίες, της οποίας η ανάλυση έχει φτάσει σε ένα πιο ολοκληρωμένο επίπεδο, καθότι οι περισσότεροι από τους συντελεστές της ταινίας έχουμε βρεθεί κάποτε μέσα σε αυτήν την κάστα των ψωλοβρόντηδων. Είναι σα να πολεμάμε από μέσα το σύστημα, ένα σύστημα που παράγει πολύ θόρυβο. (γέλια) Γι' αυτό άλλωστε και το "τ'ακούς;". Το σημείο μηδέν αυτού του έργου.


Πόσο καιρό πήρε η δημιουργία της ταινίας και ποια ήταν η βασικότερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε; Από τη στιγμή που θεωρήσαμε αναγκαίο να εκφράσουμε την θέση μας μέσα από ένα κινηματογραφικό έργο, περάσανε γύρω στους 3 μήνες μέχρι την πλήρη ολοκλήρωση της ταινίας. Κύρια δυσκολία-στοίχημα αυτού του εγχειρήματος ήταν το γεγονός ότι ήμουν ο μόνος σχετικός με τον χώρο του κινηματογράφου, καθότι οι περισσότεροι συντελεστές αυτής της ταινίας προέρχονται από τον ευρύτερο χώρο των θετικών επιστημών. Η συνδημιουργία με τέτοιους διακεκριμένους επιστήμονες ήταν μία πρόκληση για μένα, διότι ήμουν ο δίαυλος επικοινωνίας και μετάφρασης μιας επιστημονικής προσέγγισης του θέματος σε μία πιο ελεύθερη και λαϊκή τοποθέτηση, πάντα σε συνάρτηση της κινηματογραφικής γλώσσας. Από την άλλη, η σκηνοθεσία τέτοιων ανθρώπων, χωρίς γνώσεις υποκριτικής, από την δική μου οπτική μόνο δυσκολία δεν είναι. Είναι γνωστό άλλωστε ότι στις προσωπικές μου ταινίες επιμένω στην χρήση μη ηθοποιών. Υπάρχει τόση αλήθεια μέσα τους, που με λίγη προσπάθεια μπορεί να αποδοθεί και στον φακό. Αρκεί να τους πατήσεις τα κατάλληλα κουμπιά.


Ποιο είναι το νόημα που θέλετε να περάσετε στους θεατές; Όπως προανέφερα, η ταινία είναι προϊόν παρατήρησης. Για αυτό και ο μόνος στόχος της ταινίας δεν είναι τα βαρύγδουπα νοήματα και οι κριτικές, αλλά το να στοχεύσει με τον δείκτη του χεριού σε αυτήν την κοινωνική ομάδα των ψωλοβρόντηδων και να τους αποκαλύψει. Διότι δεν πρόκειται για μια φιλήσυχη τάξη, αλλά για την συνομοταξία της σιωπηλής πλειοψηφίας κατέχει καίριες θέσεις στην κοινωνία μας και καθορίζει πολλές φορές τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων. Ώρα να πέσουν οι μάσκες, που λέει και ένας σύντροφος. (γέλια)


Ποια είναι η μέχρι τώρα πορεία της ταινίας και πως ελπίζετε να συνεχίσει; Η ταινία έχει προβληθεί και διακριθεί σε διεθνή φεστιβάλ της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Τσέχικης Δημοκρατίας. Μικρή φεστιβαλική πορεία μεν, αλλά ποιοτική δε. Μετά από αυτό το μικρό της ταξίδι, η ταινία τέθηκε ελεύθερη στο κοινό, ξεκινώντας έτσι το μεγάλο της ταξίδι. Θεωρώ πολύ σημαντική την ελεύθερη διάθεση των ταινιών και γενικότερα της τέχνης στο κοινό. Οφείλουμε εμείς ως παράγοντες πολιτισμού τα έργα μας να μπορούν να φτάνουν και να επικοινωνούν με όλον τον κόσμο, ανεξαρτήτως οικονομικών παραγόντων. Έτσι λοιπόν, απόλυτος στόχος της ταινίας είναι να παίξει σε όλες τις οθόνες του κόσμου αυτού.


Πώς είναι να κάνεις σινεμά σήμερα στη Θεσσαλονίκη; Ποια τα θετικά και ποια τα αρνητικά της πόλης; Το σινεμά στη Θεσσαλονίκη με ανάγκασε να μεταναστεύσω στην Αγγλία. (γέλια) Αλλά πέρα από την πλάκα για μένα ο κινηματογράφος της Θεσσαλονίκης υπήρξε το σημείο μηδέν. Υπάρχει ένας πολύς δυνατός πυρήνας σε αυτήν την πόλη που δε σταματά να προσπαθεί, να επιμένει, να υπομένει και να αντιστέκεται. Αυτός είναι ο λόγος που αυτή η πόλη θα μείνει για πάντα για μένα ένα σημείο αναφοράς και πιστεύω ότι πάντα θα είναι επανειλημμένα κινηματογραφικός σταθμός μου στο μέλλον.


Ποιοι είναι οι υπόλοιποι συντελεστές της ταινίας; Λίγοι και καλοί. Στο καστ της ταινίας είναι ο Δημοκράτης Καραμανλής και ο Στέφανος Μαύρος, συνδημιουργοί, αυτού του εγχειρήματος. Σε γκεστ εμφάνιση έχουμε την Κατερίνα Αναστασοπούλου και τον Κώστα Μπάτζιο στο ρόλο του ψωλοβρόντη. Όλη η υπόλοιποι παραγωγή της ταινίας πραγματοποιήθηκε από εμένα, εκτός του ηχητικού σχεδιασμού και μίξης, που έγινε από τον Κωνσταντίνο Πατλατζόγλου. Τέλος υπάρχουν και όλοι οι αφανείς ήρωες, σύντροφοι και συνοδοιπόροι της ζωής που με την "μιζέρια για οδηγό" συνέλαβαν στην παρατήρηση και την ανάλυση του θέματος που απασχολεί την ταινία αυτή.



***

8 νέοι κινηματογραφιστές της πόλης παρουσιάζουν στο κοινό τις -μικρού μήκους- ταινίες τους. Δυόμιση ώρες non stop προβολών, συζήτηση με τους δημιουργούς και τέλος το βραβείο κοινού που θα αναδείξει την καλύτερη ταινία του Φεστιβάλ.


Οι ταινίες που θα προβληθούν στο LSFF#4 είναι οι εξής:


1. e-Social – Ναταλία Λαμπροπούλου (15')
2. Η Αίτηση - Χριστίνα Διαμανταρα (9')
3. Σύναξις – Αλκιβιάδης Παπαδόπουλος (6')
4. Watery Grave – Σταύρος Σιαγιαλίδης (12')
5. Ψωλοβροντές – Θανάσης Κωνσταντόπουλος (5')
6. My Dad is a Dracula – Κώστας Χαλιάσας (17΄)
7. Τhe last breath – Κωνσταντίνος Στάθης (3')
8. Goldie Hawn – Κωνσταντίνος Μενελάου (5')


Πέμπτη 30 Μαρτίου
WE: 3ης Σεπτεμβρίου & Γρηγορίου Λαμπράκη
Ώρα έναρξης προβολών στις 21:00
Είσοδος: 2 ευρώ