1. Cinema
  2. Κριτική ταινίας

Κριτική για την ταινία "Πολιορκία"

γράφει η Μελπομένη Ελμάζη


ΕΛΛΑΔΑ ,2019, Εποχής, Έγχρωμο, Διάρκεια: 101', Διανομή . Σκηνοθεσία: ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΚΑΡΑΣ. Πρωταγωνιστούν οι : Νταίζη Σεμπεκοπούλου, Δημήτρης Παπαδόπουλος, Λευτέρης Δημηρόπουλος


Η «Πολιορκία», βασισμένη σε αληθινά γεγονότα και πιο συγκεκριμένα, στη μάχη της Μονής Δοβρά στη Βέροια το Μάρτιο του 1822, αποτελεί μέρος της τριλογίας της Aratos Films για το 1821, με την πολυσυζητημένη «Έξοδος 1826» του Βασίλη Τσικάρα να είναι η πρώτη ταινία της τριλογίας. Η "Έξοδος 1826" ήταν η πρώτη ταινία με θέμα το 1821, 46 Χρόνια μετά την ταινία «Παπαφλέσσας» του Ερρίκου Ανδρέου.


Η ιστορία ξεδιπλώνεται στη μεγάλη οθόνη, μέσα από την συζήτηση- ιστορική αναδρομή , 2 αξιωματικών του ελληνικού στρατού , στο οχυρό Ρούπελ, τον Μάρτιο του 1941. Οι δύο τους κάνουν λόγο για την εποχή του 1821 που μέσα στο εχθρικό κλίμα της τότε εποχής δύο οικογένειες συναντώνται σε ένα μοναστήρι προκειμένου να γίνει με μυστικότητα ένας γάμος. Αυτό όμως δεν περνάει απαρατήρητο. Μια προδοσία θα οδηγήσει έξω από το μοναστήρι χιλιάδες τούρκους στρατιώτες. Ο ηγούμενος της μονής, οι μοναχοί και τα μέλη των δύο οικογενειών, παίρνουν τα όπλα στα χέρια και η Πολιορκία ξεκινά. Μαζί της αρχίζουν επίσης, ένας αγώνας επιβίωσης κι ένας κύκλος αποκαλύψεων.



Η Πολιορκία είναι μια ταινία εποχής και ταυτόχρονα είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Ερχεται για να μας υπενθυμήσει την αξια που έχουν για τον άνθρωπο η πίστη σε έναν Θεό, η αγάπη για την πατρίδα, ακόμη και με την μεταφορική έννοια της λέξης "πατρίδα" ("πατρίδα μου είναι εκεί που μίσησα και με μισήσαν περισσότερο απο οπουδήποτε αλλού" , όπως λένε οι Τρύπες σε τραγούδι τους) όπως και της έννοιας της ολότητας. Της δύναμης που έχει η δράση ενός συνόλου με ισχυρούς δεσμούς όπως αυτή της οικογένειας.


Στην ταινία ξεχωρίζει η διεύθυνση φωτογραφίας με την άριστη απεικόνιση του στοιχείου της φύσης , τα έντονα χρώματα των τοπίων στην Άμφισσα, στους Δελφούς,στην Αράχωβα,και στη Σιάτιστα που είναι ενδεικτικά ορισμένες από τις τοποθεσίες των γυρισμάτων. Γίνεται σε αρκετά σημεία χρήση της κάμερας στο χέρι με σκοπό να αποτυπωθεί η ένταση της στιγμής με την χρωματική παλετα να κυμαίνεται σε σκούρους τόνους του μπλε και του πράσινου. Επίσης αξιοσημείωτο είναι και το κομμάτι της μουσικής επένδυσης της ταινίας, το οποίο συνέθεσε η μουσικός Έφη Ράτσου. Η ορχηστρική μουσική της ταινίας στην οποία συμμετείχε και η Συμφωνική Ορχήστρα Νεων Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης 'MOUSA', δημιουργεί έντονα συναισθήματα στον θεατή εντίνοντας την αγωνία. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα είναι σπάνιο να ηχογραφηθεί ζωντανά μουσική ορχήστρας για την επένδυση μιας ταινίας.



Η πολιορκία είναι ιδιαίτερα προσεγμένη και όσο αφορά το κομμάτι της ένδυσης των ηρωών της, αφού σαν ταινία εποχής έχει συγκεριμένες αναφορές στο ενδυματολογικό κομμάτι που αποτυπώθηκαν με μεγάλη λεπτομέρια. Πιο συγκεκριμένα η σκηνή που ντύνει η οικογένεια την νύφη πριν τον μυστικό γάμο είναι σαν να μας εισάγει σε μια άλλη εποχή αφού ερχόμαστε σε επαφή με τα έθιμα του τότε.


Μια κινηματογραφική προσπάθεια κόντρα στα νοήματα των σύγχρονων ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου , με ερμηνίες που ξεχωρίζουν και την guest εμφάνιση των ηθοποιών Γιώργου Γιαννόπουλου και Κωνσταντίνου Λάγκου, η Πολιορκία δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχες ιστορικές ταινίες του εξωτερικού.