1. Mind the art
  2. Βιβλίο

Τό πλοῖο Polly Woodside.

Τοῦ Τάσου Γέροντα

Ἡ Polly Woodside εἶναι ἕνα σκάφος μέ σιδερένιο κύτος, μέ τρεῖς ἱστούς, πού ἀποτελεῖ σήμερα τό σημαντικότερο ἀξιοθέατο τοῦ Ναυτικοῦ Μουσείου τῆς Μελβούρνης.΄



Ναυπηγήθηκε τό 1885 στό Μπέλφαστ τῆς Ἰρλανδίας ὡς πλοίο γενικού φορτίου γιά τήν William J. Woodside and Co. Καθελκύστηκε στίς 7 Νοεμβρίου 1885. Τήν βάπτιση ἔκανε ἡ σύζυγος τοῦ ἰδιοκτήτη, ἡ κυρία Marian ("Polly") Woodside, ἀπό τήν ὁποία πῆρε τό ὄνομα τό πλοῖο.


Στά χρόνια πού ἀκολούθησαν τήν καθέλκυσή της συμμετεῖχε στό ἐμπόριο νιτρικῶν ἁλάτων μεταξύ τοῦ Ἡνωμένου Βασιλείου καί χωρῶν τῆς Νότιας Ἀμερικῆς, πρίν κάνει τό πρῶτο της ταξίδι στήν Αὐστραλία τό 1900. Τό 1904 ἡ Polly Woodside πουλήθηκε στήν AH Turnbull τῆς Νέας Ζηλανδίας καί μετονομάστηκε σέ Rona ἀπό τή Miss Rona Monro, κόρη ἑνός μετόχου τῆς ἑταιρείας. Ἡ Rona τότε γενικά ἐργαζόταν στή γραμμή Νέα Ζηλανδία - Αὐστραλία, μεταφέροντας ξυλεία, ἁλάτι, τσιμέντο, σιτηρά καί ἄνθρακα.


Πῆρε μέρος στόν 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, ὅπου εἶχε έδρα στή Νέα Γουινέα, πρίν επιστρέψει στό σπίτι της στή Μελβούρνη μόλις τελείωσε ὁ πόλεμος, ὁπότε καί συνέχισε τόν ρόλο της ὡς μεταφορέας ἄνθρακα.


Κατά τή δεκαετία τοῦ 60 ἦταν στά πρόθυρα τῆς ἐγκατάλειψης γιά σκράπ, ἀλλά μία ὁμάδα ἀπό λάτρεις τῶν σκαφῶν εἶδαν τίς δυνατότητές της καί ἀποφάσισαν νά τήν ἐπαναφέρουν στήν ἀρχική της ἔνδοξη μορφή. Ὑπολογίζεται ὅτι χρειάστηκαν περίπου 60.000 ὧρες ἐπίπονης ἐθελοντικῆς ἐργασίας ὥστε τό πλοῖο νά ἐπανέλθει στήν ἀρχική του κατάσταση. Τό ἔργο ἔλαβε ἰσχυρή ὑποστήριξη ἀπό ἐπιχειρήσεις, συνδικάτα, πρώην μέλη τοῦ πληρώματος καί ἀρκετούς καπετάνιους.


Τό 1978 ἄνοιξε γιά τό κοινό μέ τό ἀρχικό της όνομα, καί τώρα εἶναι μόνιμα ἀγκυροβολημένό στό Old Dry Dock τοῦ Duke and Orr στόν ποταμό Yarra κοντά στή Μελβούρνη, ὅπου παραμένει μέχρι σήμερα ὡς στατικό ἔκθεμα, πού ὑπενθυμίζει τόν σημαντικό ρόλο πού εἶχε αὐτό τό πλοῖο, καί πολλά ἄλλα παρόμοια, στήν ἱστορία τῆς Αὐστραλίας καί τοῦ ὑπόλοιπου κόσμου. Συνολικά, αὐτό τό ἱστορικό πλοῖο ἔχει ταξιδέψει 1,5 ἑκατομμύρια μίλια σέ ὅλη τήν ὑδρόγειο.

Τό 1988 τό World Ship Trust ἀπένειμε τό ἕβδομο βραβεῖο ναυτικῆς κληρονομιᾶς στήν Polly Woodside γιά «ὑπέρτατο ἐπίτευγμα στή διατήρηση τῆς θαλάσσιας κληρονομιᾶς» – τό πρῶτο γιά ἕνα ἀνακαινισμένο ἐμπορικό πλοῖο. Τόν Μάρτιο τοῦ 2007 ἡ Polly Woodside προστέθηκε στό μητρῶο βικτωριανῆς κληρονομιᾶς.

Ἡ Polly Woodside ἔκλεισε γιά τό κοινό στίς 30 Απριλίου 2006 γιά νά ἐπιτρέψει τή μεγάλη ἀνάπλαση τῆς νότιας ὄχθης τοῦ ποταμοῦ Yarra καί ἄνοιξε ξανά στίς 23 Δεκεμβρίου 2010.


Τό 1999 καί στά πλαίσια τῆς Παγκόσμιας Ἔκθεσης Γραμματοσήμου, ἡ ὁποία ἔλαβε χώρα στή Μελβούρνη, κυκλοφόρησε αὐτό τό φεγιέ, μέ γραμματόσημα τῶν δύο «πατρίδων» τής Polly Woodside, τῆς Ἰρλανδίας καί τῆς Αὐστραλίας. Τά γραμματόσημα ἔχουν σκαριφήματα τοῦ σκάφους μέ ὅλα τά πανιά ἀνοιχτά, ἐνῶ στό φεγιέ ὑπάρχει νυχτερινή φωτογραφία τοῦ φωτισμένου σκάφους μέ φόντο τή φωτισμένη Μελβούρνη.