1. Interviews

Χρύσα Κοτταράκου: "Zούμε σε μια εποχή όπου τα πράγματα παράγονται και καταναλώνονται τόσο γρήγορα ώστε έχουν εκφυλιστεί"

συνέντευξη στη Δάφνη Τσάρτσαρου


Τι ρόλο παίζουν οι φαντασιώσεις και οι εσωτερικές επιθυμίες στην καθημερινότητα ενός ζευγαριού; Πόσο εύκολα μπορεί να χαθεί η μεταξύ τους επαφή; Πόσο «πραγματικό» είναι τελικά ένα τρίτο πρόσωπο στη σχέση; Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που θα απαντήσει η παράσταση «Ο Εραστής» του Πίντερ από 8 έως τις 11 Ιουνίου στο Θέατρο Αμαλία, σε σκηνοθεσία Λένας Φιλίπποβα.


Η Χρύσα Κοτταράκου, πρωταγωνιστεί στην παράσταση που διεξήχθη με μεγάλη επιτυχία στο Από Μηχανής Θέατρο του Μεταξουργείου και απαντά στις ερωτήσεις του Εξώστη, προκειμένου να εισάγει και το σαλονικιώτικο κοινό στο πνεύμα του έργου και της παράστασης.



Ποια ήταν η μέχρι τώρα ανταπόκριση του κοινού στις παραστάσεις στο «Από Μηχανής Θέατρο», στην Αθήνα;

Αρκετά θετική! Νομίζω ότι η παράσταση ήταν επιτυχημένη όταν κάποιος απ' το κοινό είχε την ανάγκη να συζητήσει μαζί μου για να μάθει περισσότερα πράγματα για τη ζωή του ζευγαριού. Τα αγαπημένα μου σχόλια ήταν σε σχέση με το τέλος του έργου, για το οποίο συχνά άκουγα πολλούς προβληματισμούς από θεατές. Είναι μεγάλο ερωτηματικό τι ακριβώς συμβαίνει ανάμεσα σ' αυτό το ζευγάρι στην τελευταία σκηνή και πάντα χαίρομαι να το συζητάω.


Πείτε μας κάποια λόγια για το ρόλο που ενσαρκώνετε. Τι χαρακτήρας είναι η Σάρα;

Η Σάρα είναι μια γυναίκα της καλής κοινωνίας και ζει σε ένα υπέροχο σπίτι στα προάστια, το οποίο ανήκει στον άντρα της. Δεν εργάζεται, αλλά φροντίζει όλα τα πράγματα του σπιτιού να είναι στην εντέλεια. Δύο με τρεις φορές την εβδομάδα, την επισκέπτεται ο εραστής της, ενώ ο άντρας της βρίσκεται στο γραφείο – ή μπορεί και όχι. Στην αρχή του έργου, ο εραστής λειτουργεί ως βαλβίδα εκτόνωσης και η Σάρα πιστεύει ότι έχουν βρει την συνταγή ώστε να συνυπάρχουν και οι τρεις, ότι τα πράγματα είναι "πλήρως ισορροπημένα". Καθώς όμως εξελίσσεται το έργο, αυτό ανατρέπεται. Η Σάρα έχει συνηθίσει, για χρόνια ολόκληρα, να κρατάει κρυφές τις πραγματικές της ανάγκες και επιθυμίες, ακόμη κι απ' τον ίδιο της τον εαυτό.


Η ύπαρξη του τρίτου προσώπου πρόκειται στην ουσία για ένα «ερωτικό παιχνίδι». Πόσο λεπτά είναι τα όρια μεταξύ της φαντασίωσης και της πραγματικότητας, όμως, πιστεύετε;

Δεν μπορούμε ποτέ να ξέρουμε με βεβαιότητα τι σκέφτεται ένας άλλος άνθρωπος. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, το πιο συγκλονιστικό και βίαιο ζήτημα είναι ότι η Σάρα έχει μια συγκεκριμένη και, κυρίως, αδιαπραγμάτευτη εικόνα στο μυαλό της για το ποιος είναι ο άντρας της και ποιος ο εραστής της. Όλοι το κάνουμε αυτό, όλοι σχηματίζουμε μέσα μας κάποια εικόνα για τους άλλους ανθρώπους, η οποία, όμως, βασίζεται στις πραγματικές μας κοινές εμπειρίες. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν αυτή η εικόνα προηγείται της πραγματικότητας, όταν δεν είναι κανείς διατεθειμένος να διορθώνει αυτήν την εικόνα με βάση την πραγματική συμπεριφορά του άλλου, αλλά αντίθετα θα 'θελε να διορθώσει τον πραγματικό άνθρωπο ώστε να ταιριάζει με την φανταστική αυτή εικόνα.


Τι είναι αυτό που οδηγεί μια σχέση στην απιστία;

Νομίζω, η έλλειψη επικοινωνίας. Η απιστία είναι ένα ξέσπασμα, μια δήλωση προς τον εαυτό μας ότι οι ανάγκες μας είναι σημαντικές και πρέπει να καλυφτούν. Αυτό σημαίνει ότι κάπου στην πορεία της σχέσης, χάθηκε αυτός ο δίαυλος επικοινωνίας και το άτομο πιστεύει ότι είναι χαμένος κόπος να προσπαθήσει να μεταφέρει στον σύντροφό του τις επιθυμίες του. Και τότε, φαίνεται πολύ πιο εύκολο απλώς να φροντίσει να καλυφθούν οι ανάγκες του αλλού.


Γιατί πιστεύετε τα ζευγάρια έχουν χάσει τη μεταξύ τους επαφή; Γιατί δεν μιλούν γι' αυτά που αισθάνονται;

Είναι πολύ δύσκολο να απεμπλακείς απ' τις προσδοκίες που πιστεύεις ότι ο σύντροφός σου έχει από σένα. Ίσως, βέβαια, είναι ακόμη πιο δύσκολο να ελευθερωθείς απ' αυτές που έχεις εσύ απ' τον εαυτό σου. Νομίζω ότι δυσκολεύεσαι να μιλήσεις για αυτά που αισθάνεσαι όταν ντρέπεσαι που τα αισθάνεσαι, όταν πιστεύεις ότι δεν θα 'πρεπε να τα αισθάνεσαι. Είναι το ίδιο ζήτημα που ανέφερα και πριν – έχεις κάποια εικόνα για το ποια είναι η ιδανική σχέση και, αντί να την διορθώνεις ανάλογα με αυτά που πραγματικά σου συμβαίνουν, προσπαθείς να διορθώσεις εσένα ώστε να ταιριάξεις με αυτήν την εικόνα.


«Εκτός από το γνωστό και το άγνωστο, τι άλλο υπάρχει»; Μπορείτε να μου σχολιάσετε αυτή τη φράση του Πίντερ;

Χαίρομαι πολύ γι' αυτήν την ερώτηση, γιατί είναι μια φράση που με στοιχειώνει. Μάλιστα, την έχω κρεμάσει στο δωμάτιό μου για να τη βλέπω κάθε μέρα και να με ενοχλεί! Ο Πίντερ είναι μεγάλος μαέστρος. Στην αρχή, νόμιζα ότι με αυτήν τη φράση εννοεί ότι μπορεί κανείς να κατηγοριοποιήσει όλα τα πράγματα σε αυτές τις δυο κατηγορίες, τα γνωστά και τα άγνωστα. Φυσικά, ανάλογα με το πώς κοιτάς το κάθε τι, μπορεί ελεύθερα να μεταπηδά απ' τη μια κατηγορία στην άλλη. Όμως, είναι πάντα ένα απ' τα δύο. Με αυτή τη λογική, το δεύτερο σκέλος της φράσης είναι ρητορικό. Τώρα τελευταία, ωστόσο, σκέφτομαι: αν δεν είναι ρητορική αυτή η ερώτηση; Τότε, η φράση αυτή έχει εντελώς διαφορετικό νόημα. Τότε, ο Πίντερ υποψιάζεται ότι μπορεί πράγματι να υπάρχει και κάτι άλλο. Και ίσως μέσα σ' αυτή τη φράση κρύβεται το εξής: ότι η ύψιστη κατάσταση ύπαρξης δεν μπορεί παρά να είναι ο Άνθρωπος που κοιτάζοντας το γνωστό και το άγνωστο, αναρωτιέται "Τι άλλο υπάρχει;".



Με την ομάδα C for Circus θα εμφανιστείτε στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Τι συναισθήματα σας δημιουργεί αυτό το γεγονός;

Είναι μεγάλη χαρά να ανταποκρίνονται και άλλοι άνθρωποι σε αυτό που κάνεις, και ειδικά όταν πρόκειται για μια ομάδα με τους οποίους γνωριζόμαστε πάνω από δέκα χρόνια. Έχουμε μεγαλώσει μαζί και κάτω και πάνω στη σκηνή. Φέτος ήταν η πρώτη φορά, δεδομένου ότι μέχρι τώρα οργανώναμε οι ίδιοι τις παραγωγές μας, που είχαμε άνεση σε σχέση με τα σκηνικά, τα κοστούμια, τον χώρο προβών και γενικότερα τα της παραγωγής. Ήταν πολύ καλή ευκαιρία να επικεντρωθούμε στην παράσταση αυτή καθ' εαυτή και να απελευθερωθούμε απ' τα γύρω γύρω.


Με τι πρέπει να «εξοπλιστεί» σήμερα ένας νέος που θέλει να ακολουθήσει το δρόμο της υποκριτικής;

Υπομονή, πείσμα και απύθμενη όρεξη για δουλειά. Πρέπει να μάθουμε να περιφρουρούμε αυτό που κάνουμε, να το φροντίζουμε, σε μια εποχή όπου τα πράγματα παράγονται και καταναλώνονται τόσο γρήγορα ώστε έχουν εκφυλιστεί.


Ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά σας βήματα και τα σχέδιά σας για το καλοκαίρι;

Για το καλοκαίρι ονειρεύομαι κάποιο ποτάμι στο βουνό, δεν έχω αποφασίσει ακόμα πού. Τον χειμώνα θα ξανανεβάσουμε το "Δαχτυλίδι της μάνας" στην Αθήνα και ευελπιστούμε από Φεβρουάριο να ξαναπαιχτεί και "Ο εραστής". Υπάρχει προοπτική και για άλλα πράγματα, όμως δεν είναι ακόμη ανακοινώσιμα. Ευχαριστώ πολύ!



ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

Πληροφορίες της παράστασης

Χώρος: Θέατρο Τ, Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16

Ημερομηνίες: 8-11 Ιουνίου 2019

Ημέρες και ώρα παραστάσεων: Σάββατο 8/6 στις 21:30 Κυριακή 9/6 στις 20:00, Δευτέρα 10/6και Τρίτη στις 21.30

Διάρκεια: 70 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος:12 €, Φοιτητικό/Ανέργων: 8 €

Κρατήσεις θέσεων: 2310854333


Συντελεστές

Συγγραφέας: Χάρολντ Πίντερ

Σκηνοθεσία: Λένα Φιλίπποβα
Μετάφραση: Χρύσα Κοτταράκου
Σκηνικά – κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Βοηθός σκηνοθέτη: Ιωάννα Ζέρβα
Φωτογραφίες: Τσέτσι Τσάνκοβ

Επιμέλεια αφίσας: Astrokids

Trailer: Στέφανος Γκέκας

Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου ΗΘΩ

Παίζουν: Χρύσα Κοτταράκου, Κωνσταντίνος Παράσης


Σύνδεσμοι:

Facebook page: https://www.facebook.com/pinterlover/

Facebook event: https://www.facebook.com/events/326260991402497/

YouTube Trailer: https://youtu.be/IUY7iOQ2Buc


Περισσότερα: http://www.exostispress.gr/Article/o-erastis-tou-xarolnt-pinter-sto-theatro-t#ixzz5phLlQf5M