1. Mind the art
  2. Θέατρο

Η Αλίκη Δουρμάζερ μας παρουσιάζει την παράσταση "Medula"

συνέντευξη στην Ιωάννα Λιούτσια

Η solo performance MEDuLA (βασισμένη στη Μήδεια του Ευριπίδη), που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Γενεύη καιπρόκειται να παρακολουθήσουμε και στη Θεσσαλονίκη από τις 18 ως και τις 22 Δεκεμβρίου στου Studio Vis Motrix, στάθηκε η αφορμή για να συνομιλήσουμε με την Αλίκη Δουρμάζερ – σκηνοθέτη και περφόρμερ της παράστασης – για την Μήδεια ως σύμβολο ανά τους αιώνες αλλά και όχι μόνο...






Τι πρόκειται να παρακολουθήσουμε στην περφόρμανς MEDuLA στο Studio Vis Motrix;


HMedula πρόκειται για μία solo θεατρική performance βασισμένη στην ‘Μήδεια’ του Ευριπίδη.


Πάνω στην σκηνή διαδρούμε και συνθέτουμε την παράσταση βήμα προς βήμα, εγώ, χρησιμοποιώντας το σώμα, την φωνή και την διαλεκτική τους σχέση, και ο μουσικός Θανάσης Γκαμαράζης με την ακουστική κιθάρα και τους εναλλακτικούς τρόπους και εργαλεία παιξίματός της. Η παράσταση , η οποία περιλαμβάνει και αυτοσχεδιασμό,  λειτουργεί και εξελίσσεται μέσα από τους έμψυχους φορείς της και βασίζεται στις αρχές και τα μέσα του σωματικού θεάτρου, χωρίς να περιορίζεται μόνο σε αυτά.


Η κίνηση ‘μιλά’ και μεταμορφώνει το σώμα και τον χώρο, ο λόγος ριζώνεται βαθιά στο σώμα, ο φωνητικός αυτοσχεδιασμός δημιουργεί περιβάλλοντα, το τραγούδι είναι άλλοτε ακέραιο και άλλοτε παραμορφωμένο και η μουσική άλλοτε συνδιαλέγεται, άλλοτε οδηγεί και άλλοτε αλλάζει δραστικά την σκηνή. ‘Όλα αυτά αποτελούν το σύμπαν αυτής της παράστασης μέσα από ένα λιτό σκηνικό με αντικείμενα-σύμβολα.




Πώς συνδέεται ο μύθος της Μήδειας με το παρόν πρότζεκτ;


Ο μύθος της Μήδειας, της μορφής αυτής ως ένα σύμβολο που αντιπροσωπεύει το θηλυκό που αντιδρά από το χαμηλό του κέντρο, με κέντρο αντίδρασης την διαίσθηση και την γνώση των μυστικών της θηλυκής φύσης. Που φέρει σοφία κρυμμένη μέσω της σωματικής γνώσης. Που αφήνεται απόλυτα στον έρωτα και δίνει όρκους που κρατά με την καρδιά της και που όταν προδίδεται από τον υπολογιστικό νου του Ιάσονα αντιδρά με την ίδια αφοσίωση σε ότι ακριβώς πρεσβεύει, την άμεση βαθιά πρόθεση του θηλυκού που θυσιάζεται και θυσιάζει.


Σημαντικό μέρος αυτού του πρότζεκτ ήταν η ψυχοσωματική έρευνα πάνω στο θηλυκό και στο αρσενικό αρχέτυπο αλλά και στο αρσενικό στοιχείο του θηλυκού. Πώς αυτά συναντιούνται και πού συγκρούονται και πού υφίσταται η μη-συναντήσημή τους φύση.


Η Μήδεια αποτέλεσε το όχημα λοιπόν για αυτή την έρευνα, μέσα από την μορφή της πήραν σάρκα και οστά όσα συμβαίνουν εσωτερικά και μέσα από το σώμα μεταφέρονται γίνονται αντιληπτά στον έξω κόσμο μέσα από το ‘χωρίς εμπόδια’ σώμα του περφόρμερ.







Ποιο πιστεύετε είναι εκείνο το στοιχείο που κάνει το πρόσωπο της Μήδειας τόσο ελκυστικό και ενδιαφέρον για τους καλλιτέχνες , ανά τους αιώνες;


Η Μήδεια ήταν η τελευταία βάρβαρη βασίλισσα που βρέθηκε στον ‘πολιτισμένο’ κόσμο ο οποίος απειλήθηκε και την απέρριψε. Ερωτεύτηκε και αγάπησε απόλυτα και όταν προδόθηκε επίσης απόλυτα αντιμετώπισε την μοίρα της με την μεγίστη ποσότητα δύναμης που θα μπορούσε να αντλήσει. Κατά τον Ευριπίδη, προτίμησε να σκοτώσει τα ίδια της τα σπλάχνα αντί να τα αφήσει στα χέρια αυτών που την πρόδωσαν. Χρησιμοποίησε το τελευταίο της όπλο για να συνδεθεί με αυτόν του αγάπησε τόσο αλλά δεν την αγάπησε ποτέ, τον πόνο που θα του έμενε για πάντα χαραγμένος μέσα του. Δεν είναι μια ακαταμάχητα ελκυστική ηρωίδα με τόσες πολλές αντιφατικές δυνάμεις? Η οποία κατά την γνώμη μου έχει πολλά πρόσωπα και πολλές δυναμικές ταυτοχρόνως. Θα μπορούσε να είναι μια γυναίκα της δικής μας εποχής, όπου η κοινωνική σύμβαση συγκρούεται συνέχεια με το συναίσθημα και την διαισθητική δύναμη.

Η αλήθεια είναι ότι όταν πριν 2 χρόνια μου ξύπνησε η επιθυμία να ερευνήσω την θεατρική δυναμική αυτού του μύθου άρχισα να βλέπω συνέχεια να ανεβαίνουν ‘Μήδειες’ και στην Ελβετία όπου ζούσα και στην Ελλάδα και στην Αγγλία. Πιστεύω πολύ στο ‘συλλογικό ασυνείδητο’ και στο ότι μια ιδέα είναι μια ενεργειακή δύναμη που ‘ταξιδεύει στον αέρα και συντονίζεται με άλλες σκέψεις σε κατάλληλες συνθήκες. Γενικά η στροφή προς το θηλυκό στοιχείο και της παραμελημένης σοφίας του φαίνεται να είναι επιτακτική ανάγκη της εποχής μας όπου η αρσενική δύναμη και το ενεργητικό της έχει δοκιμαστεί πλήρως. 







Τι ήταν εκείνο που σας ώθησε να δουλέψετε πάνω σ' αυτό το πρότζεκτ;


Η επιθυμία μου να κατανοήσω τι είναι θηλυκό, θηλυκή ενέργεια και η ιδιότητες του ίδιου μου το φύλου. Κάτι βαθύτερο, ισχυρότερο από αυτό που είχα έως τώρα αντιληφθεί. Μία πανάρχαια σοφία, που αισθάνομαι ότι υπάρχει η ανάγκη να κάνει την επανεμφάνιση της, με όχημα το δικό μου εργαλείο έκφρασης, το θέατρο και δη το σωματικό θέατρο.




Ποια είναι η πορεία της MEDuLA μέχρι σήμερα;


Η Μedula γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη με πρώτες πρόβες με τον JohnBritton, καλλιτεχνικό διευθυντή της ομάδας μας DUENDE, στην συνέχεια η έρευνα συνεχίστηκε σε ένα στούντιο της χορευτικής oμάδας ‘Foofua’ στης Γενεύη και η τελική της πορεία προβών έγινε στην Γενεύη τον Μάρτιο του 2014. Παρουσιάστηκε στο ‘Catalyze’, Genève τον Απρίλιο του 2014 με πολύ καλή αποδοχή του κοινού.


Οι πρόβες συνεχίστηκαν και η Μedula εξελίχτηκε – δεν νομίζω ότι αυτό σταματάει ποτέ -με την σκηνοθετική συμβολή του John Britton σε κάποια σημεία και την εξαιρετικά πολύτιμη βοήθεια του σκηνοθέτη, ηθοποιού, χορευτή Γιάννη Μάντση της ομάδας ‘Nor For Sale’ από την Αθήνα σε κινησιολογικά, σκηνοθετικά και δραματουργικά στοιχεία.


Η Μedula θα παιχτεί στην Αθήνα για όλο τον Μάρτη στο ‘Olvio Theater’, Κεραμεικός.

Και υπάρχουν σχέδια για εμφάνιση σε Νορβηγία, Ιταλία και σε διάφορα φεστιβάλ της Ευρώπης. 

Είναι μία παράσταση σίγουρα διαφορετική και επικεντρώνεται στην επικοινωνια με τον θεατή όχι μέσω του διανοητικής του αντίληψης αλλά της αισθαντικής, περνάει από το στομάχι, την διαίσθηση πρώτα.


Η παράσταση να σημειώσω περιέχει και μία σύντομη σκηνή γυμνού.


***


info παράστασης

Από 18/12 έως 22/12 στο STUDIO VIS MOTRIX.

Έδισσον 4, πλησίον Δημαρχιακού Μέγαρου

Μία Solo θεατρική performance βασισμένη στην ‘Μήδεια’ του Ευριπίδη.



ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Ιδέα – σκηνοθεσία – ερμηνεία : Αλίκη Δουρμάζερ
Μουσική ερμηνεία : Θανάσης Γκαμαράζης
Επιμέλεια τραγουδιού : Αλίκη Δουρμάζερ – Θανάσης Γκαμαράζης

Φωτισμοί: Αναστασία Μπάρκα, Ελένη Τσόνη

Σκηνογραφία: Αγγελική Βαστάκη
Φωτογραφίες: Isabelle Derigo - OrisaCreation studio

Σχεδιασμός αφίσας και flyer : Σοφία Μυτιληναίου
Υπεύθυνη επικοινωνίας : Μαρία Μαυρίδου

Κρατήσεις: 6976073962/6987534728
Γενική είσοδος: 10 ευρώ